August 24, 2020

Google Heavy Ad Intervention: Het einde van zware rich media banners?

Vanaf nu (eind augustus 2020) zal Google Chrome beginnen met het blokkeren van resource-heavy ads, de Heavy Ad Intervention. Door het niet meer tonen van deze zware advertenties zou de gebruikersbeleving verbeterd worden. Ook de batterij van je apparaat zal langer meegaan en je netwerk wordt minder belast.

Wanneer is een advertentie nu precies een ‘Heavy Ad’?

Een HTML5 advertentie wordt als zwaar beschouwd als de gebruiker er geen interactie mee heeft gehad (bijvoorbeeld niet heeft getikt of erop geklikt) en aan een van de volgende criteria voldoet:

  • De uiting gebruikt de main thread van de CPU voor meer dan 60 seconden
  • De advertentie gebruikt de main thread van de CPU voor 15 seconden binnen een 30 seconden interval
  • De advertentie gebruikt meer dan 4MB bandbreedte

Alle bronnen die door onderliggende iframes van het advertentieframe worden gebruikt, tellen mee voor deze limieten.

Wat gebeurt er wanneer de advertentie geblokkeerd wordt?

Als een advertentie te veel bronnen gebruikt, geeft Chrome een foutpagina weer in het frame waar de advertentie zou zijn weergegeven. Dit zou er ongeveer zo uit kunnen zien:

Advertenties die geblokkeerd worden, betalen nog wel voor de vertoning. De advertentie wordt immers eerst uitgeserveerd en na een paar seconden (tijdens de evaluatie van de advertentie) wordt deze pas gezien als een Heavy Ad en geblokkeerd. Daarbij is het goed om te weten dat een advertentie die uit meerdere elementen bestaat, zoals bijvoorbeeld een homepage takeover, ieder element apart beoordeeld. Het voordeel is dat de HPTO niet als één geheel wordt gezien en hierdoor nog best veel objecten ingeladen kunnen worden. Het nadeel is dat er in theorie één van de twee of drie elementen geblokkeerd kan worden, terwijl de rest wel zichtbaar is. Dit resulteert natuurlijk in een niet-wenselijke situatie waarin slechts delen van de uiting zichtbaar zijn.

Omgaan met de Heavy Ad intervention

Is dit nu het einde van de rich media banner? Nee dat zeker niet. Volgens Google overschrijdt slechts 0.3 procent van de advertenties de gestelde drempels, maar de advertenties die dit doen zijn goed zijn voor 27% van de netwerkgegevens die door advertenties worden gebruikt en 28% van al het CPU-gebruik van advertenties.

Ondanks het lage percentage dat de grenzen overschrijdt, betekent dit niet dat er niet altijd goed gekeken moet worden naar elke (rich media) advertentie. Een HTML5 banner wil je altijd zo snel mogelijk ingeladen hebben om het maximale uit je betaalde viewability te halen. Daarom optimaliseren wij altijd de afbeeldingen, video’s en andere resources op gewicht en voorkomen we dat de processor te zwaar belast wordt.

Heb je hier zorgen of vragen over? Laat het ons weten via contact@trgr.nl. Wij zorgen ervoor dat jouw (rich-media) advertentie ook gewoon na eind augustus getoond worden.

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on twitter
Share on linkedin

Laatste nieuws & artikelen.

Waar kunnen we je bij helpen?

We reageren (heel erg) snel.

Wij geloven dat samenwerken leidt tot het beste resultaat. Samenwerken met elkaar en met onze klanten. Jij hebt kennis van de branche, wij weten hoe we een goed verhaal kunnen vertellen en welke middelen nodig zijn om dit over te brengen aan de doelgroep. Laten we het hier snel eens over hebben, we horen graag van je!

TRGR – Digital Creative Agency