Kaj Haandrikman
Campagnes maken die raken, daar zijn we goed in en worden we blij van.
Websites met net dat beetje extra, daar gaan we voor.
Bij TRGR hebben we een heel mooi team van vakidioten.
Of het nou webdevelopers, concepters, designers of projectmanagers zijn, iedereen heeft zijn specialisatie. En over die specialisaties horen wij graag meer! Daarom spreken we eens in de zoveel tijd een van onze collega’s. Zij geven een kijkje in de TRGR-keuken, en vertellen wat hen motiveert in hun dagelijkse werk én aan welke projecten zij in de toekomst nog graag eens hun vingers zouden willen branden.
Vandaag is het woord aan Niels. Als conceptmeester en designkanon tovert Niels elke briefing om tot triggerende concepten en prachtige visuals die mensen weten te raken.
Ja, het gaat goed! Op dit moment zit ik midden in een brandingproject voor Simplicate. Dit houdt in dat er onder andere een brandbook wordt gemaakt, maar van hieruit ook presentatie decks, social posts en andere toekomstige projecten. Het is een heel uitgebreid project en de uitdaging zit in het vinden van een goede doorlopende lijn. Wat het leuk maakt is dat je ziet dat alles weer bij elkaar komt. Verder ben ik druk met de Summerdeal campagne van DutchLease en een concept voor een sponsoring van FarmCamps.
Eigenlijk zijn de projecten waar ik mee bezig ben erg afwisselend. Zo ben ik voornamelijk bezig met conceptdesign en omdat we zo'n breed scala aan klanten hebben ben ik de ene dag een campagne aan het bedenken om HR-studies van een universiteit in Rotterdam te promoten, de andere dag een campagne voor een leasemaatschappij. Dat maakt het werk heel divers. Naast conceptdesign houd ik mij bijvoorbeeld ook bezig met (re)branding, zoals het project voor Simplicate.
De briefing was helder; er is een nieuwe HR short-course van RSM die verder gaat dan typische HR-courses. Dat willen ze op de kaart zetten! Ik begin eigenlijk altijd met inlezen en te bepalen voor wie de boodschap nu eigenlijk is. Vervolgens probeer ik me zo goed mogelijk in de doelgroep te verplaatsen en te bedenken 'Waarom zouden ze geïnteresseerd zijn in deze nieuwe cursus?' Hierdoor kwam ik op het eerste concept 'What if...' uit. Je laat mensen nadenken over hun huidige positie en laat ze zien waartoe ze in staat zijn met behulp van de cursus. 'What if... I could get promoted to my dream job / I could learn how to be a leader / I could lift my career today' etc.
De persoon in kwestie droomt er dus van om verder te komen, terwijl de rest stilstaat. Tegelijkertijd begin ik in beeld te denken en een conceptvisual te maken. In dit geval een mens die boven zichzelf uitstijgt, letterlijk in de lucht zweeft, terwijl de mensenmassa als vage vegen hetzelfde pad afleggen als ze altijd doen.
Nee, ik laat een eerste idee altijd even landen. Ik neem het dan door met collega's en dan volgt vaak vrij snel een tweede idee. Waar het eerste concept wat dromerig blijft, is het tweede meer actiegericht. Met de tagline 'Let's go!' willen we mensen bewegen, aanzetten tot het upliften van hun carriere. 'Let's go... take charge of your career / empower yourself / take you leadership abilities to the next level'. Omdat er vanuit de tekst al veel actie spreekt, wilde ik het beeld hierbij juist gestileerd en rustig houden. Dan vind ik het een uitdaging om te kijken hoe ver je kan gaan.
De visuals bestaan uit een highlight van Rotterdam teruggebracht in minimale vormen maar nog steeds voor iedereen herkenbaar. Met een portret in duotoon in de herkenbare donkerblauwe kleur van RSM, vooruitkijkend, klaar voor actie. Met de opvallende roze steunkleur van het HR programme is het een beetje een vreemde eend in de bijt in de tijdlijn van de socials, maar dat werkt!
Als eerste heb ik op Cibap gezeten en daarna ben ik doorgestroomd naar de kunstacademie. In die tijd werkte ik al veel voor mijzelf, dat is ook een beetje hoe het balletje is gaan rollen. Uiteindelijk ben ik dan voor meerdere bureaus gaan werken en uiteindelijk ben ik dan weer doorgerold naar TRGR. Dit kwam na een tip van een collega, hij verwees mij door naar de website. Er stond toen geen functie open waar ik naar op zoek was, maar het bedrijf sprak mij erg aan. Ik besloot een open sollicitatie te sturen en zo werd ik toch uitgenodigd voor een gesprek. Er was meteen een goeie klik en door een vertrekkende sr. designer was er toch een plek die ik mocht vullen.
Erg goed! Het is een jong team met een open mind. Als het werk het toelaat, zijn de tijden aardig soepel in te delen. De ene week kan het stampvol zijn en ben je soms wat langer bezig, maar dit betekent dat op er rustige momenten ook tijd is voor wat ontspanning. Work hard, play hard(er) is een goeie omschrijving van de werksfeer, denk ik.
Lastige vraag omdat dit natuurlijk vrij subjectief is. Ik denk dat je met een goed ontwerp niet per se hoeft te schreeuwen om gehoord/gezien te worden. Esthetiek is belangrijk. Juist de kunst van het weglaten kan heel mooi werken, zolang het evenwichtig en in balans is. Daarnaast vind ik cohesie belangrijk. Dat wil zeggen dat alle elementen van een ontwerp goed met elkaar samenhangen door middel van bijvoorbeeld typografie, kleur of lay-out.
Dat is lastig om te zeggen. Ik vind best veel interessant binnen het vakgebied. Zo probeer ik momenteel mijn kennis te verbreden door een online cursus UX/UI design te volgen. Hier zou ik graag wel wat mee willen doen. Ook lijkt het me leuk om mij meer te verdiepen in 3D illustratiesoftware zoals Cinema4D en kijken of en hoe we dit zouden kunnen toepassen.
Met 3D-illustraties, kun je bijvoorbeeld infographics maken die alles net wat inzichtelijker maken en kun je lezers net wat meer triggeren.
Ben jij enthousiast geworden over het verhaal van Niels en zou jij hier willen werken als Concepter, Designer of Motion Designer? Neem een kijkje in onze openstaande vacatures of kom gewoon eens langs voor een kop koffie of borrel! Wie weet kunnen wij jou binnenkort verwelkomen als nieuwe collega!
Kaj Haandrikman
Pieter Jan van Emmerick
To provide the best experiences, we and our partners use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us and our partners to process personal data such as browsing behavior or unique IDs on this site and show (non-) personalized ads. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Click below to consent to the above or make granular choices. Your choices will be applied to this site only. You can change your settings at any time, including withdrawing your consent, by using the toggles on the Cookie Policy, or by clicking on the manage consent button at the bottom of the screen.