Campagnes maken die raken, daar zijn we goed in en worden we blij van.
Websites met net dat beetje extra, daar gaan we voor.
Een beleving neerzetten, een gevoel overbrengen en mensen raken. Speerpunten waar TRGR dagelijks mee bezig is om mensen zich te laten binden aan merken, bedrijven en producten. Met de constante uitbreiding van videomarketing en video gerelateerd webverkeer is video een perfect middel om op te nemen in je marketingstrategie. Het kan gebruikt worden om emotie, belevingen en verhalen over te brengen op jouw doelgroep.
Het zal geen nieuws zijn, maar toch zien wij dat een belangrijk onderdeel van video niet altijd de aandacht krijgt die het verdient, namelijk: audio. In deze blog willen we daar korte metten maken en laten zien wat de kracht van geluid in een advertentie is.
Geluid speelt namelijk een sleutelrol in hoe men een video ervaart. Een superheldenfilm waarin de geluidseffecten niet kloppen is ongeloofwaardig en een horrorfilm met vrolijke muziek op de achtergrond is een stuk minder eng. In beide gevallen spreken we van immersiebrekende factoren. Immersie is de bereidheid om te geloven wat je ziet. Indien de audiobeleving niet overeenkomt met hetgeen wat je ziet, dan wordt de immersie gebroken. Een van de eerste dingen die je leert in filmtheorie is dat audio leidend is en dat beeld de audio volgt. Zo volgt bijvoorbeeld in een gesprek tussen twee personen het beeld de persoon die aan het woord is, of zijn de cuts in een montage gelijk aan het ritme van de muziek.
Binnen jouw merkidentiteit kan audio een cruciale en boeiende rol spelen, waarvan de impact niet onderschat mag worden. Het strategisch inzetten van een kenmerkend muziekstuk of een pakkende jingle heeft namelijk het vermogen om mensen op een dieper niveau met jouw merk te verbinden. Het gaat verder dan alleen maar een geluid; het creëert een onuitwisbare herkenning en bevordert de blijvende herinnering van jouw merk (brand recall) in de gedachten van consumenten.
Een goed voorbeeld hiervan in Nederland is het merk Unox. Unox heeft slim gebruikgemaakt van een herkenbaar nummer dat nu als een onlosmakelijk onderdeel is geworden van elke reclame-uiting die zij maken. Het deuntje wekt onmiddellijk associaties op met het merk en roept gevoelens van vertrouwdheid en nostalgische warmte op bij het publiek. Dit zorgt voor een sterke merkbeleving en bevordert de merkloyaliteit bij de consumenten, aangezien zij de muzikale identiteit van Unox als een vertrouwd element gaan beschouwen, wat hun voorkeur voor het merk versterkt en hen aanspoort om te blijven kiezen voor Unox-producten.
Met andere woorden, audio kan een krachtig instrument zijn om jouw merkidentiteit te versterken en een blijvende indruk achter te laten in de hoofden en harten van consumenten.
In online video advertising speelt geluid daarom dezelfde rol in het raken van jouw doelgroep. Hierdoor kun je een extra beleving toevoegen voor jouw eindgebruikers. Social media bedrijf Meta beschrijft het als ‘Design for sound off, but delight with sound on’. Zorg dat mensen zonder geluid de boodschap meekrijgen en zorg ervoor dat mensen met geluid iets extra’s ervaren. Wil je jouw product of dienst uitleggen? Gebruik een sterke voice-over met muziek en geluidseffecten die goed passen bij het verhaal dat je wilt vertellen, maar zorg er tegelijkertijd voor dat je sleutelzinnen op het scherm te zien zijn, of gebruik ondertiteling.
Als men een sterke videomarketing ervaring neer wil zetten, dient audio niet vergeten te worden. De kracht van geluid zit in het verrijken van de immersie, versterken van jouw merkidentiteit en het garanderen van een extra beleving. Daarnaast kunnen we met videomarketing maar op twee zintuigen inspelen: zicht en gehoor. Om deze reden geven wij audio altijd de aandacht die het verdient, zodat wij altijd 100% gebruik maken van de zintuigen die wij kunnen aanspreken.
Benieuwd naar meer video’s die wij hebben gemaakt, bekijk dan ons werk! Ben jij zelf op zoek naar een partij die een knallende video voor jou kan maken? Neem contact op met Kevin (kevin@trgr.nl) en vraag hem naar de mogelijkheden!
Heb je vragen of wil je weten wat TRGR voor jou kan betekenen? Schroom dan niet en neem snel contact op! Vul het formulier in en we reageren op werkdagen binnen 24 uur.
Arnoud Kingma
Cookie | Duur | Omschrijving |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | Deze cookie wordt ingesteld door de GDPR Cookie Consent plugin. De cookie wordt gebruikt om de toestemming van de gebruiker op te slaan voor de cookies in de categorie "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | Deze cookie wordt ingesteld door GDPR Cookie Consent plugin. De cookie wordt gebruikt om de toestemming van de gebruiker op te slaan voor de cookies in de categorie "Noodzakelijk". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | Deze cookie wordt ingesteld door de GDPR Cookie Consent plugin. De cookie wordt gebruikt om de toestemming van de gebruiker op te slaan voor de cookies in de categorie "Overige". |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | De cookie wordt ingesteld door GDPR Cookie Consent plugin om de toestemming van de gebruiker voor de cookies in de categorie "Prestatie-/functionaliteitscookies". |
viewed_cookie_policy | 11 months | Deze cookie wordt ingesteld door de GDPR Cookie Consent plugin en wordt gebruikt om op te slaan of de gebruiker al dan niet heeft ingestemd met het gebruik van cookies. Er worden geen persoonlijke gegevens in opgeslagen. |
Cookie | Duur | Omschrijving |
---|---|---|
Analytische gegevens verzamelen | 1 maand | Hiermee zorgen we ervoor dat jij de optimale ervaring beleeft op onze website. Met deze gegevens weten we waar jij vast loopt en wat we moeten verbeteren. |