hallo@trgr.nl

050 211 2548

Maatwerk website laten maken Groningen: De key tot online succes

9 oktober 2023
Door:

Kaj Haandrikman

Maatwerk website, uittekenen op tablet met verschillende kleuren
Snel naar:

Campagnes maken die raken, daar zijn we goed in en worden we blij van.

Websites met net dat beetje extra, daar gaan we voor.

Ga ook voor werk dat raakt.

24 augustus 2020

Heavy Ads: Tips voor Google Heavy Ad Intervention | TRGR Agency

Vanaf nu (eind augustus 2020) start Google Chrome met het blokkeren van resource-heavy ads, beter bekend als de Heavy Ad Intervention. Hierdoor worden zware advertenties niet langer getoond en verbetert de gebruikerservaring. Bovendien zal de batterij van jouw apparaat langer meegaan en wordt je netwerk minder belast. Dit betekent dat je meer tijd kunt besteden aan browsen zonder je zorgen te maken over het leeglopen van je batterij of het vertragen van je netwerk. Google Chrome zet hiermee een belangrijke stap in het verbeteren van de kwaliteit van online advertenties en het bieden van een betere gebruikerservaring.

man in donkerlicht doet een deadlift
Wanneer is een advertentie nu precies een ‘Heavy Ad’?

Een HTML5 advertentie wordt als zwaar beschouwd als de gebruiker er geen interactie mee heeft gehad (bijvoorbeeld niet heeft getikt of erop geklikt) en aan een van de volgende criteria voldoet:

  • De uiting gebruikt de main thread van de CPU voor meer dan 60 seconden
  • De advertentie gebruikt de main thread van de CPU voor 15 seconden binnen een 30 seconden interval
  • De advertentie gebruikt meer dan 4MB bandbreedte

Alle bronnen die door onderliggende iframes van het advertentieframe worden gebruikt, tellen mee voor deze limieten.

Wat gebeurt er wanneer de advertentie geblokkeerd wordt?

Als een advertentie te veel bronnen gebruikt, geeft Chrome een foutpagina weer in het frame waar de advertentie zou zijn weergegeven. Dit zou er ongeveer zo uit kunnen zien:

Heavy ad interventie van Google

Advertenties die geblokkeerd worden, betalen nog wel voor de vertoning. De advertentie wordt immers eerst uitgeserveerd en na een paar seconden (tijdens de evaluatie van de advertentie) wordt deze pas gezien als een Heavy Ad en geblokkeerd. Daarbij is het goed om te weten dat een advertentie die uit meerdere elementen bestaat, zoals bijvoorbeeld een homepage takeover, ieder element apart beoordeeld. Het voordeel is dat de HPTO niet als één geheel wordt gezien en hierdoor nog best veel objecten ingeladen kunnen worden. Het nadeel is dat er in theorie één van de twee of drie elementen geblokkeerd kan worden, terwijl de rest wel zichtbaar is. Dit resulteert natuurlijk in een niet-wenselijke situatie waarin slechts delen van de uiting zichtbaar zijn.

Omgaan met de Heavy Ad intervention

Is dit nu het einde van de rich media banner? Nee dat zeker niet. Volgens Google overschrijdt slechts 0.3 procent van de advertenties de gestelde drempels, maar de advertenties die dit doen zijn goed zijn voor 27% van de netwerkgegevens die door advertenties worden gebruikt en 28% van al het CPU-gebruik van advertenties.

Ondanks het lage percentage dat de grenzen overschrijdt, betekent dit niet dat er niet altijd goed gekeken moet worden naar elke (rich media) advertentie. Een HTML5 banner wil je altijd zo snel mogelijk ingeladen hebben om het maximale uit je betaalde viewability te halen. Daarom optimaliseren wij altijd de afbeeldingen, video’s en andere resources op gewicht en voorkomen we dat de processor te zwaar belast wordt.

Heb je hier zorgen of vragen over? Laat het ons weten via contact@trgr.nl. Wij zorgen ervoor dat jouw (rich-media) advertentie ook gewoon na eind augustus getoond worden.

TRGR blur medewerkers mock-up
Profielfoto van Arnoud
Arnoud Kingma
Sr. Creative & Managing partner

Benieuwd wat trgr voor jou kan betekenen?

Heb je vragen of wil je weten wat TRGR voor jou kan betekenen? Schroom dan niet en neem snel contact op! Vul het formulier in en we reageren op werkdagen binnen 24 uur.

Laatste nieuws & artikelen

Maatwerk website laten maken Groningen: De key tot online succes

9 oktober 2023
Door:

Kaj Haandrikman

Maatwerk website, uittekenen op tablet met verschillende kleuren

Meet: Niels

13 juni 2023
Profielfoto van Niels