Kaj Haandrikman
Campagnes maken die raken, daar zijn we goed in en worden we blij van.
Websites met net dat beetje extra, daar gaan we voor.
Vanaf nu (eind augustus 2020) start Google Chrome met het blokkeren van resource-heavy ads, beter bekend als de Heavy Ad Intervention. Hierdoor worden zware advertenties niet langer getoond en verbetert de gebruikerservaring. Bovendien zal de batterij van jouw apparaat langer meegaan en wordt je netwerk minder belast. Dit betekent dat je meer tijd kunt besteden aan browsen zonder je zorgen te maken over het leeglopen van je batterij of het vertragen van je netwerk. Google Chrome zet hiermee een belangrijke stap in het verbeteren van de kwaliteit van online advertenties en het bieden van een betere gebruikerservaring.
Een HTML5 advertentie wordt als zwaar beschouwd als de gebruiker er geen interactie mee heeft gehad (bijvoorbeeld niet heeft getikt of erop geklikt) en aan een van de volgende criteria voldoet:
Alle bronnen die door onderliggende iframes van het advertentieframe worden gebruikt, tellen mee voor deze limieten.
Als een advertentie te veel bronnen gebruikt, geeft Chrome een foutpagina weer in het frame waar de advertentie zou zijn weergegeven. Dit zou er ongeveer zo uit kunnen zien:
Advertenties die geblokkeerd worden, betalen nog wel voor de vertoning. De advertentie wordt immers eerst uitgeserveerd en na een paar seconden (tijdens de evaluatie van de advertentie) wordt deze pas gezien als een Heavy Ad en geblokkeerd. Daarbij is het goed om te weten dat een advertentie die uit meerdere elementen bestaat, zoals bijvoorbeeld een homepage takeover, ieder element apart beoordeeld. Het voordeel is dat de HPTO niet als één geheel wordt gezien en hierdoor nog best veel objecten ingeladen kunnen worden. Het nadeel is dat er in theorie één van de twee of drie elementen geblokkeerd kan worden, terwijl de rest wel zichtbaar is. Dit resulteert natuurlijk in een niet-wenselijke situatie waarin slechts delen van de uiting zichtbaar zijn.
Is dit nu het einde van de rich media banner? Nee dat zeker niet. Volgens Google overschrijdt slechts 0.3 procent van de advertenties de gestelde drempels, maar de advertenties die dit doen zijn goed zijn voor 27% van de netwerkgegevens die door advertenties worden gebruikt en 28% van al het CPU-gebruik van advertenties.
Ondanks het lage percentage dat de grenzen overschrijdt, betekent dit niet dat er niet altijd goed gekeken moet worden naar elke (rich media) advertentie. Een HTML5 banner wil je altijd zo snel mogelijk ingeladen hebben om het maximale uit je betaalde viewability te halen. Daarom optimaliseren wij altijd de afbeeldingen, video’s en andere resources op gewicht en voorkomen we dat de processor te zwaar belast wordt.
Heb je hier zorgen of vragen over? Laat het ons weten via contact@trgr.nl. Wij zorgen ervoor dat jouw (rich-media) advertentie ook gewoon na eind augustus getoond worden.
Heb je vragen of wil je weten wat TRGR voor jou kan betekenen? Schroom dan niet en neem snel contact op! Vul het formulier in en we reageren op werkdagen binnen 24 uur.
Kaj Haandrikman
To provide the best experiences, we and our partners use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us and our partners to process personal data such as browsing behavior or unique IDs on this site and show (non-) personalized ads. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Click below to consent to the above or make granular choices. Your choices will be applied to this site only. You can change your settings at any time, including withdrawing your consent, by using the toggles on the Cookie Policy, or by clicking on the manage consent button at the bottom of the screen.