Heb je je ooit afgevraagd waarom je bij het zoeken naar sommige bedrijven in Google meer informatie te zien krijgt dan bij andere bedrijven? Dit komt door het inzetten van ‘structured data’! Door extra informatie aan artikelen toe te voegen, worden jouw pagina’s beter zichtbaar in de zoekresultaten.
Maar wat is structured data?
Als je een website hebt, is de kans aanwezig dat je je wel eens bezig hebt gehouden met SEO-optimalisatie. Misschien heb je al wel eens gehoord van ‘meta-titels’ of ‘meta-omschrijvingen’. Naast deze gegevens maakt Google gebruik van structured data. Structured data geeft meer informatie over de content op jouw pagina. Bijvoorbeeld welke ingrediënten je voor een recept nodig hebt of op welke datum een evenement plaatsvindt.
Google gebruikt deze informatie om zo de meest relevante websites in de zoekresultaten kunnen laten zien. Wanneer je structured data in het juiste stramien aanlevert, kan Google dit gebruiken om te laten zien in ‘rich snippets’.
Wat zijn rich snippets? En welke soorten rich snippets bestaan er?
Rich snippets zijn de stukjes content die ervoor zorgen dat een zoekresultaat meer opvalt. Denk hierbij aan de reviewsterren van een product, de bereidingstijd van een gerecht of vacatures die een opvallendere plek krijgen. Rich snippets geven de bezoeker een beter beeld van wat doorklikken voor hen oplevert. De volgende snippets komen het vaakst voor:
- Review snippet
- Recept snippet
- Product snippet
- Vacature snippet
- Film snippet
- Event snippet
Los van het feit dat je pagina meer opvalt in de zoekresultaten, vergroten rich snippets ook jouw autoriteit en reputatie als expert. Hiermee groeit het vertrouwen in jouw merk, wat zal resulteren in meer conversies.
Hoe implementeer ik structured data op mijn website?
Er zijn drie verschillende manieren om structured data toe te voegen aan je website: JSON-LD, Microdata en RDFa. Het voornaamste verschil is dat je met Microdata en RDFa bepaalde tags toevoegt aan je HTML-code, terwijl je met JSON-LD JavaScript gebruikt. Google raadt het gebruik van JSON-LD aan, en dit is dan ook de wijze die we bij TRGR aanhouden. Nu je een keuze hebt gemaakt in de manier waarop je structured data wilt toevoegen, heb je alleen nog het juiste format nodig. Deze formats kun je terugvinden op Schema.org.
Hulp nodig bij het toevoegen van structured data? We helpen je graag!
Het toevoegen van structured data alleen biedt geen garantie dat je pagina wordt weergegeven met rich snippets. Dit is mede afhankelijk van andere SEO factoren, en in hoeverre jouw concurrenten gebruik maken van structured data. Maar aangezien de voordelen voor zich spreken, is het zeker de moeite waard!