Kaj Haandrikman
Campagnes maken die raken, daar zijn we goed in en worden we blij van.
Websites met net dat beetje extra, daar gaan we voor.
Heb je je ooit afgevraagd waarom sommige zoekresultaten in Google meer informatie tonen dan andere? Dat komt door het gebruik van gestructureerde data. Als je deze speciale opmaaktechnieken toepast, kan je online zichtbaarheid vergroten en jouw pagina's beter vindbaar maken in zoekresultaten.
Hierdoor kunnen mensen meer informatie vinden over jouw bedrijf wanneer ze ernaar zoeken. Gestuctureerde data kan ook helpen om jouw merk te versterken, klanten te binden en zoekmachines betere zoekresultaten te leveren. Het is daarom een belangrijk onderdeel van online marketingstrategieën voor bedrijven geworden.
Als je een website hebt, is de kans aanwezig dat je je wel eens bezig hebt gehouden met SEO-optimalisatie. Misschien heb je al wel eens gehoord van ‘meta-titels’ of ‘meta-omschrijvingen’. Naast deze gegevens maakt Google gebruik van structured data. Structured data geeft meer informatie over de content op jouw pagina. Bijvoorbeeld welke ingrediënten je voor een recept nodig hebt of op welke datum een evenement plaatsvindt.
Google gebruikt deze informatie om zo de meest relevante websites in de zoekresultaten kunnen laten zien. Wanneer je structured data in het juiste stramien aanlevert, kan Google dit gebruiken om te laten zien in ‘rich snippets’.
Rich snippets zijn de stukjes content die ervoor zorgen dat een zoekresultaat meer opvalt. Denk hierbij aan de reviewsterren van een product, de bereidingstijd van een gerecht of vacatures die een opvallendere plek krijgen. Rich snippets geven de bezoeker een beter beeld van wat doorklikken voor hen oplevert. De volgende snippets komen het vaakst voor:
Los van het feit dat je pagina meer opvalt in de zoekresultaten, vergroten rich snippets ook jouw autoriteit en reputatie als expert. Hiermee groeit het vertrouwen in jouw merk, wat zal resulteren in meer conversies.
Er zijn drie verschillende manieren om structured data toe te voegen aan je website: JSON-LD, Microdata en RDFa. Het voornaamste verschil is dat je met Microdata en RDFa bepaalde tags toevoegt aan je HTML-code, terwijl je met JSON-LD JavaScript gebruikt. Google raadt het gebruik van JSON-LD aan, en dit is dan ook de wijze die we bij TRGR aanhouden. Nu je een keuze hebt gemaakt in de manier waarop je structured data wilt toevoegen, heb je alleen nog het juiste format nodig. Deze formats kun je terugvinden op Schema.org.
Het toevoegen van structured data alleen biedt geen garantie dat je pagina wordt weergegeven met rich snippets. Dit is mede afhankelijk van andere SEO factoren, en in hoeverre jouw concurrenten gebruik maken van structured data. Maar aangezien de voordelen voor zich spreken, is het zeker de moeite waard!
Heb je vragen of wil je weten wat TRGR voor jou kan betekenen? Schroom dan niet en neem snel contact op! Vul het formulier in en we reageren op werkdagen binnen 24 uur.
Kaj Haandrikman
To provide the best experiences, we and our partners use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us and our partners to process personal data such as browsing behavior or unique IDs on this site and show (non-) personalized ads. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Click below to consent to the above or make granular choices. Your choices will be applied to this site only. You can change your settings at any time, including withdrawing your consent, by using the toggles on the Cookie Policy, or by clicking on the manage consent button at the bottom of the screen.