Kaj Haandrikman
Campagnes maken die raken, daar zijn we goed in en worden we blij van.
Websites met net dat beetje extra, daar gaan we voor.
Links zijn een belangrijk onderdeel van webpagina's omdat ze de navigatie door de site heen verbeteren en kunnen bijdragen aan een betere gebruikerservaring. Interne links, die verwijzen naar andere pagina's binnen de website, kunnen worden gebruikt om gerelateerde informatie te delen en bezoekers te leiden naar belangrijke secties van de site. Externe links, die verwijzen naar andere websites, kunnen worden gebruikt om bezoekers te helpen bij het vinden van informatie buiten de website.
Een veelgestelde vraag is of links in een nieuw tabblad moeten worden geopend om te voorkomen dat bezoekers de site verlaten. Het is echter beter om dit niet te doen, omdat het de gebruikerservaring kan verminderen en kan leiden tot een grote hoeveelheid openstaande tabbladen in de browser. Door bezoekers de controle te geven over het navigatieproces, kunnen ze gemakkelijk terugkeren naar de pagina waar ze vandaan kwamen. Het is belangrijk om zowel interne als externe links te gebruiken om de navigatie en gebruikerservaring van de website te verbeteren.
Over het algemeen is het beter om links niet te openen in een nieuw tabblad. Het kan verwarrend zijn voor bezoekers.
Vooral voor nieuwe internet gebruikers kan dit erg verwarrend zijn. Je wordt ineens omgeleid naar een nieuwe pagina, en de “terug” knop werkt niet meer. Ze zullen misschien niet doorhebben dat er een nieuw tabblad is geopend en kunnen daardoor moeite krijgen met het terug navigeren naar je pagina. Kijk daarom altijd eerst naar wie je bezoekers zijn, en onder welke categorie ze vallen.
Een nieuw tabblad openen kan ook voor mobiele gebruikers erg verwarrend zijn. De “vorige” knop van het mobiele device werkt niet meer om terug te gaan naar de volgende pagina en zal zelf moeten switchen van tabblad.
Volgens UX researcher Jacob Nielsen heeft dit geen gevolgen. Hij zei het volgende:
“Als mensen echt willen vertrekken, zullen ze dat doen. En als gebruikers een link naar een andere website volgen en naar uw website willen terugkeren, zullen ze dat steevast doen door op Terug te klikken, aangezien dat de meest populaire manier is om pagina’s opnieuw te bezoeken”
Als we het onderzoek van Jacob Nielsen in acht nemen moeten we de bezoekers controle niet wegnemen, dit kan dus een negatieve ervaring op het gebruiksgemak van de site hebben.
Uiteraard zijn er enkele uitzonderingen wanneer het openen van een nieuw tabblad geen probleem, en soms zelfs noodzakelijk is.
Enkele uitzonderingen kunnen zijn:
Hulp of instructie pagina’s, welke juist in een nieuw tabblad geopend moeten worden zodat je ze gemakkelijk naast elkaar kan zetten.
Wanneer een gebruiker is ingelogd in zijn persoonlijke account omgeving. Het weglinken van zo’n omgeving kan ervoor zorgen dat een gebruiker uitlogt.
Niet alleen heeft het openen van links in een nieuw tabblad invloed op de gebruikservaring van je site, ook zijn er veiligheidsrisico’s. Voor het openen van een link in een nieuw tabblad wordt vaak de HTML attribute target=“_blank” gebruikt.
Het risico aan dit is dat een bezoeker (heel kort) kan worden blootgesteld aan een phising aanval. De andere pagina, waar je naartoe linkt, heeft toegang tot de window.opener HTML property. Dankzij dit zou een eventuele aanvaller een redirect naar een kwaadaardige link inzetten.
Hier is een simpele oplossing voor, voeg altijd de attributen rel="noopener" of rel="noreferrer" toe aan de links. Dit zorgt ervoor dat er geen window.opener mee wordt genomen, en daarom is deze dan niet toegankelijk voor een eventuele phishing aanvaller.
Enkel het toevoegen van bovenstaande HTML attributen zorgt niet dat je website geheel beveiligd is.
Hiervoor zijn nog enkele andere zaken, zoals een DDoS Network Protection service voor nodig. Is je website gehost bij TRGR? Dan maak je hier al gebruik van!
Heb je vragen of wil je weten wat TRGR voor jou kan betekenen? Schroom dan niet en neem snel contact op! Vul het formulier in en we reageren op werkdagen binnen 24 uur.
Kaj Haandrikman
To provide the best experiences, we and our partners use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us and our partners to process personal data such as browsing behavior or unique IDs on this site and show (non-) personalized ads. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Click below to consent to the above or make granular choices. Your choices will be applied to this site only. You can change your settings at any time, including withdrawing your consent, by using the toggles on the Cookie Policy, or by clicking on the manage consent button at the bottom of the screen.